כל המאמרים

הגננות החרדיות שוות לא פחות

עו"ד אורי ישראל פז | Up Law | פורסם 11:55 01/03/17

בשורה חשובה לכל עובדי ההוראה במוסדות החינוך החרדיים, המגזר הלא-יהודי והתיכונים: מהיום תוכלו לתבוע מהמעסיק שלכם תנאי שכר של עובדי הוראה בחינוך הממלכתי. בית הדין לעבודה בתל אביב ביטל לאחרונה את פיטוריהן של 16 גננות חרדיות מלפני שש שנים בשל גילן המבוגר יחסית בניגוד לחוק, וביקר בחריפות את משרד החינוך על שהחריש נוכח רמיסת זכויותיהן של הגננות

בית הדין לעבודה בתל אביב ביטל את פיטוריהן של 16 גננות שהועסקו ברשת "אגודת ישראל" תוך ביקורת נוקבת על הרשת ועל משרד החינוך. השופטת נטע רות, בהסכמת נציגי הציבור אדי דלל ורענן גילאון, קבעה כי הגננות פוטרו בשל גילן המבוגר יחסית בניגוד לחוק, ולכן ביטלו את פיטוריהן.

הגננות הועסקו ברשת גני הילדים של "אגודת ישראל" מזה למעלה מ-25 שנה, וגילן נע מעל 55. במאי 2003 קיבלו כל הגננות שצברו ותק של 25 שנה ויותר הודעות פיטורים מהנהלת הרשת. הגננות פנו להנהלה בבקשה לבטל את הפיטורים הנוגדים את חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אך פניותיהן לא זכו להתייחסות. בהמשך הודיעה ההנהלה כי תאפשר להן לחזור לעבודתן בתנאי שהן יוותרו על כל שנות הוותק והזכויות הכספיות הנגזרות מהן, מעבר ל-12 שנות ותק. הגננות לא הסכימו להצעה, אך היו מוכנות לקיים משא ומתן על הסדר במסגרתו הן יתרמו להבראת הרשת נוכח הגירעון הכספי הקשה שנקלעה אליו.

הגננות ניהלו מאבק ארוך לקבלת זכויותיהן, מאבק שנמשך כשש שנים. במהלך שנות המשפט, במשך ארבע שנים שולם להן שכר נמוך משכר גננות צעירות מהן, שהוותק שלהן לא הופחת והן אף המשיכו להיות מקודמות בוותק, לעומת הגננות הוותיקות שלהן שולם שכר לפי 12 שנות וותק (הן קודמו בוותק מדי שנה). רק בשנה החמישית הרשת החזירה את הוותק לקדמותו, מבלי לפצות על השנים הרבות של הפחתת הוותק.

בית הדין קיבל את כל טענות הגננות באשר להפלייתן על רקע גיל ופיטוריהן שלא כדין, וכן הפחתת שכרן בניגוד לחוק. השופטת נטע רות קבעה כי פיטורי הגננות נעשו בניגוד לחוק ואף לוקים בפגמים משפטיים מהותיים, המצדיקים את החזרת הגננות לעבודתן כסדרה. הפיטורים נעשו ללא שימוע כנדרש בחוק והחלטת הרשת נגועה באפליה פסולה מטעמי גיל. כך גם ההצעה להפחית בוותק של העובדות ולהעמידו על 12 שנה בלבד.

בית הדין קבע בצעד תקדימי החלטה שיש בה כדי להשליך על זכויותיהם של עשרות אלפי עובדי הוראה ברחבי הארץ: עובדי הוראה בחינוך המוכר שאינו רשמי (מוסדות הוראה המתוקצבים על ידי המדינה) זכאים לתבוע מהמעסיק שלהם שכר של עובד הוראה בחינוך הרשמי. מדובר בבשורה חשובה לכל עובדי ההוראה במוסדות החינוך החרדי, המגזר הלא יהודי והתיכונים.

"יישום הכללים שהתווה בית המשפט העליון ביחס לתכליתו של חוק חינוך ממלכתי ולתכלית התקנות שהותקנו מכוחו מוביל למסקנה לפיה רשת 'אגודת ישראל' (כמוסד הנהנה מתמיכה ציבורית) מחויבת בהענקת תנאי שכר לעובדי הוראה במוסדותיה השווים לאלה המוענקים לעובדי הוראה במוסדות החינוך הרשמי וכי הפרה של תקנה זו מקימה עילת תביעה עצמאית לכל אחת מהתובעות", פסקה השופטת רות.

פסק הדין כולל גם ביקורת נוקבת על משרד החינוך על שלא דאג שהרשת "אגודת ישראל" תכבד את זכויות הגננות. "בצידה של התופעה המטרידה, עמד מן הצד משרד החינוך, שהיה אמור לפקח על פעילותה של הרשת ולממן אותה, והחריש נוכח רמיסת זכויותיהן של הגננות", קבעה השופטת רות.

עו"ד בן ציון שפר, המייצג את רשת הגנים, מסר בתגובה כי "מדובר בפסק דין הזוי לחלוטין, שיוגש נגדו ערעור לבית הדין הארצי לעבודה. פסק הדין מתייחס לפיטורים שהיו ב-2003 ובוטלו על ידי רשת הגנים עוד במהלך 2007, ולכן הוא היה מיותר לחלוטין. דרגת הוותק שהורדה ל-12 שנים, הועלתה בחזרה לכולם הרבה לפני כן. כמו כן, בינתיים פרשו שתיים מבין 16 הגננות התובעות את רשת הגנים".

עו"ד ענת שני, המייצגת את הגננות, מסרה בתגובה כי היא "מאמינה שבית הדין הארצי יכיר אף הוא בחשיבות הקביעות שבפסק הדין ויאשר אותן, באם יוגש ערעור. בשם התובעות אני יכולה למסור כי הן התרגשו ושמחו, לאחר שנים קשות שעברו עליהן. בנוגע לביקורת של השופטת רות על משרד החינוך, אני סבורה גם כיום משרד החינוך מגלה אזלת יד בכל הקשור לזכויות הגננות ברשת הגנים, שגם כיום מנהלות מאבק נגדו ונגד הרשת, בעקבות תכנית הבראה שנחתמה לרשת לפיה שכר הגננות מופחת לשכר מינימום. אני קוראת למשרד החינוך לגלות אחריות ומנהיגות ולדאוג לתנאי העסקה הוגנים לגננות לאור פסק הדין".

ע"ב 5646/03 שמחה בוסי ואחרות נ' הנהלת רשת גני אגודת ישראל, 26 בפברואר 2009

פרטים ליצירת קשר

טל': 072-2150666
נייד: 054-4316485
פקס: 072-2150999
דוא"ל: uri@uplaw.co.il
כתובת המשרד: רחוב עמק רפאים 24, ירושלים
לחצו לניווט וויז – WAZE למשרד
שעות פעילות המשרד:
ראשון-חמישי 9:00-18:00
שישי 9:00-13:00

הרשמה לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר של Uplaw ונשלח לכם מאמרים מרתקים.

טופס יצירת קשר

משרד עו"ד Up Law

טופס יצירת קשר

משרד עו"ד Up Law

הרשמה לניוזלטר:

הרשמו לניוזלטר של Uplaw ונשלח לכם מאמרים מרתקים.