צרכנות

חוק תובענות ייצוגיות נחקק בשנת 2006, ומאז הפכה התובענה הייצוגית לביטוי שגור כמעט בכל בית במדינת ישראל. חברות סלולר, תעשיית המזון, חברות ביטוח, בנקים ותאגידים נתבעים חדשות לבקרים.

מטרת החוק היא להגיש ולנהל תובענות ייצוגיות "לשם שיפור ההגנה על זכויות", ובכך לקדם בפרט את מימוש זכות הנגישות לבית המשפט, בפרט לסוגי אוכלוסייה המתקשים לפנות לבית המשפט כאזרחים בודדים, לאכוף את החוק על ידי האזרחים ולהרתיע מפני הפרתו, לתת סעד הולם לנפגעים מהפרת החוק גם במקרים של הפרות "סמויות", ולהביא לניהול יעיל, הוגן וממצה של תביעות.

בתוספת השנייה לחוק מופיעים שלושה פריטים ראשונים שדומים במבנה שלהם: עוסק לפי חוק הגנת הצרכן, מבטח, סוכן ביטוח או חברה מנהלת ותאגיד בנקאי. נגד שלושתם ניתן להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית בכל עניין שבינם ובין לקוח, בין אם התקשרו בעסקה ובין אם לאו.

בישראל של היום, התובענות הייצוגיות הצרכניות הן כלי מרכזי לשינוי התנהגות העוסקים. למעשה, כל מה שצריך כיום כדי להצליח בניהול תובענה ייצוגית צרכנית הוא עילה משפטית המבטאת פגיעה ממשית בצרכנים.

לאור מורכבות הגשת תובענות ייצוגיות ראויות, שיש להן סדרי דין ודיני ראיות (הוכחות) מיוחדים במערכת המשפט בישראל, מומלץ להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום התובענות הייצוגיות ושהוא בעל ניסיון מקצועי בליטיגציה בבתי המשפט השונים (המחוזי והעליון). משרדנו עוסק בייעוץ ובייצוג תובעים ייצוגיים מזה שנים רבות, ועו"ד אורי ישראל פז מתמחה במיצוי זכויות צרכניות של תובעים מול החברות הגדולות במשק, חברות הביטוח והבנקים.

הרשמה לניוזלטר:

הרשמו לניוזלטר של Uplaw ונשלח לכם מאמרים מרתקים.