כל המאמרים

פיצוי גבוה לעובדת תיאטרון ירושלים שעישון פאסיבי נכפה עליה

עו"ד אורי ישראל פז | Up Law | פורסם 11:55 01/03/17

רעות פאר תפוצה ב-5,000 שקלים. בקביעת גובה הפיצוי התחשבה השופטת מרים ליפשיץ-פרבס בכך ש"מטבע הדברים קשה להוכיח נזק ספציפי מעישון העשוי להתגבש לאורך שנים רבות", ובכך שמדובר במקום עבודתה של פאר, "בו תנאי העבודה נכפים עליה, ללא יכולת להרחיק עצמה מהעישון הפסיבי"

תיאטרון ירושלים יפצה קופאית שסבלה מעישון פסיבי ב-5,000 שקל. כך קבעה השופטת מרים ליפשיץ-פריבס מבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, שקיבלה את תביעתה של רעות פאר נגד תיאטרון ירושלים, המרכז לאומנויות הבמה הגדול ביותר בבירה, על הפרת החוק להגבלת עישון במקומות ציבוריים.

לטענת פאר, שעבדה כקופאית בתיאטרון, היא סבלה במשך כל תקופת עבודתה מעישון פאסיבי של עובדי המקום. במזכירות ובמתחם המכירות של התיאטרון היתה "תרבות של עישון" והעובדים סביבה עישנו באופן תדיר, בעוד שהתיאטרון לא עשה את כל הנדרש כדי למנוע זאת. לדבריה, רק לאחר הגשת התביעה, החלה הנהלת התיאטרון להציב שלטים האוסרים על העישון. ואפילו השלטים שהוצבו לא היו ברורים דיו ולא כללו את השפה הערבית והאנגלית, כנדרש בחוק. כאשר פאר ובן זוגה שעבד בתיאטרון ביקשו במכתב להנהלה להביא להפסקת העישון והיתרו שיפנו למשרד הבריאות – כעבור שבוע פוטר בן זוגה ופאר עצמה התפטרה יום לאחר מכן.

הנהלת התיאטרון טענה להגנתה כי רק החל ממועד כניסת החוק לתוקפו, בנובמבר 2007 רשאית פאר להלין נגד אי-אכיפת מניעת עישון בתיאטרון, ועד אז סמכות האכיפה היתה נתונה בידי העירייה והמשטרה.

העדה מטעמה של פאר, שעדותה עשתה על השופטת "רושם מהימן", סיפרה כי בתקופת עבודתה בנקודת המודיעין והמכירות של התיאטרון, "נהגה במקום תרבות עישון של עובדי המקום בכל חלקי המשרדים ובכל שעות היום" ו"היה צורך להעיר לעובדים ולנזוף בהם". לדברי העדה, במרבית תקופת עבודתה לא היתה הוראה בדבר הגבלת עישון, למעט הוראה ישירה שניתנה לאחר שהוגשה התלונה של פאר והערותיה גרמו לאי נעימות.

עדי ההנהלה העידו כי במחלקת המכירות עישנו רק כשכל העובדים שם היו עובדים מעשנים, ואילו כיום הוחמרו ההוראות וניתן לעשן רק באזור המותר לעישון. חשב בתיאטרון העיד כי עובדים מעשנים ברחבה בחוץ וכי אין עישון בקופות.

השופטת מרים ליפשיץ-פריבס קבעה כי התיאטרון לא עמד בחובתו בקביעת השלטים האוסרים על העישון. נקבע כי למרות שבוצעו פעולות חלקיות מצד התיאטרון למניעת העישון – בפרסום מכתבים לעובדים ובשילוט חלקי – איפשר התיאטרון לעובדים לעשן בחדרים, בניגוד לחוק.

בקביעת גובה הפיצוי התחשבה השופטת בכך ש"מטבע הדברים קשה להוכיח נזק ספציפי מעישון העשוי להתגבש לאורך שנים רבות", ובכך שמדובר במקום עבודתה של פאר, "בו תנאי העבודה נכפים עליה, ללא יכולת להרחיק עצמה מהעישון הפסיבי". התיאטרון חויב כאמור לפצות את פאר ב-5,000 שקלים ובכיסוי הוצאות משפט בסך 400 שקלים.

פרטים ליצירת קשר

טל': 072-2150666
נייד: 054-4316485
פקס: 072-2150999
דוא"ל: uri@uplaw.co.il
כתובת המשרד: רחוב עמק רפאים 24, ירושלים
לחצו לניווט וויז – WAZE למשרד
שעות פעילות המשרד:
ראשון-חמישי 9:00-18:00
שישי 9:00-13:00

הרשמה לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר של Uplaw ונשלח לכם מאמרים מרתקים.

טופס יצירת קשר

משרד עו"ד Up Law

טופס יצירת קשר

משרד עו"ד Up Law

הרשמה לניוזלטר:

הרשמו לניוזלטר של Uplaw ונשלח לכם מאמרים מרתקים.