כל המאמרים

מגיע לך חופשת מחלה - למנוחת הגוף והנפש

עו"ד אורי ישראל פז | Up Law | פורסם 11:55 01/03/17

לעובדים שכירים יש לא מעט זכויות על פי חוקי המגן וחשוב לכל מעסיק, על בסיס יחסי עובד-מעסיק, להכיר את החוקים שנוגעים לתחומי עיסוקו. אחת הזכויות המוכרות היא חופשת מחלה.

לכל עובד נצברות לאורך שנות העבודה שלו ימי חופשת מחלה, שאותם ניתן לנצל ברגע שקיים צורך רפואי לצאת לחופשת מחלה של מספר ימים או יותר. העובד רשאי לצבור עד 90 ימי חופשת מחלה בשנה. בתקופת עבודתו זכאי כל עובד לצבור 1.5 ימי מחלה בעבור כל חודש עבודה מלא שהעובד עבד אצל אותו המעסיק או באותו מקום העבודה, עד למקסימום של 90 ימי מחלה.

על ימי המחלה הללו צריך המעסיק לשלם, על פי חוק דמי מחלה, תשל"ו-1976, ובהתאם למה שמגיע לעובד שנדרש להציג אישור רפואי המעיד על מצבו הבריאותי. אולם, חשוב לדעת שהזכויות לא תמיד ממולאות על הצד הטוב ביותר ואם כבר רוצים לשמור על סדר הדברים הנכון, מן הראוי יהיה להתייעץ עם עורך דין המכיר את הזכויות ויכול לעזור לנו לקבל תשלום עבור חופשת מחלה.

כך למשל, עבור היום הראשון לחופשת מחלה אין תשלום לעובד/ת, והחל מיום המחלה השני יש חובת תשלום של 50% וכולי. בחוק ימי המחלה קיימת חלוקה לגבי הזכאות לחופשת מחלה, כאשר עובד במשכורת תהא תקופת המחלה כל ימי מחלתו, לרבות ימי מנוחה שבועית וחגים; ואילו לגבי עובד בשכר, שעבד עבודה מלאה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה – תהא תקופת חופשת המחלה כל ימי מחלתו, למעט ימי מנוחה שבועית וחגים.

מה דינה של עובדת בכמה מקומות אצל מספר מעסיקים במקביל, הרי יוצא שהעובדת אינה זכאית לתשלום ימי מחלה, מאחר שאצל כל אחד מהמעסיקים זהו היום הראשון למחלתה?

בית הדין הארצי לעבודה דן בסוגיה זו, והכריע בה הלכה מחייבת לפיה דמי חופשת מחלה לעובדים הם חלק ממערכת הביטחון הסוציאלי, והם בגדר תשלום סוציאלי מובהק שנועד לאפשר קיום לעובד ולבני משפחתו שעה שנבצר ממנו לעבוד עקב המחלה. לכן, פירשו את חוק דמי מחלה כך שיש לשלם לעובדת את דמי המחלה בהתאם לימי היעדרותה, אף על פי שעבדה אצל מעסיקים שונים. מה שעונה גם לגבי סוגיית צבירת ימי המחלה. לאור פסיקת בית הדין הארצי לעבודה כאמור לעיל, לא מומלץ למעסיק "לחסוך" בתשלום בגין רכיב דמי חופשת מחלה.

פרטים ליצירת קשר

טל': 072-2150666
נייד: 054-4316485
פקס: 072-2150999
דוא"ל: uri@uplaw.co.il
כתובת המשרד: רחוב עמק רפאים 24, ירושלים
לחצו לניווט וויז – WAZE למשרד
שעות פעילות המשרד:
ראשון-חמישי 9:00-18:00
שישי 9:00-13:00

הרשמה לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר של Uplaw ונשלח לכם מאמרים מרתקים.

טופס יצירת קשר

משרד עו"ד Up Law

טופס יצירת קשר

משרד עו"ד Up Law

הרשמה לניוזלטר:

הרשמו לניוזלטר של Uplaw ונשלח לכם מאמרים מרתקים.